29.2.2016

Järjestyksestä syytä juhlaan - tai juhlasta syytä järjestelylle



Kuva: Maria Eklind

Järjestelyhommissa tulee usein vetkuteltua ja laiskoteltua, jos ei ole a) orjapiiskuria b) määräaikaa. Kokemukseni mukaan harva on itselleen tarpeeksi tiukka orjapiiskuri ja itsellensä asetetut määräajatkin venyvät ja vanuvat, kun niitä ei ole pakko noudattaa.

Kevät ja kesä ovat ilonpidon aikaa. On pääsiäistä, on äitienpäivää, on rippijuhlia, ja sitten tietenkin kaikki iloiset valmistujaisjuhlat. Kihlajaisia ja häitä vietetään, lapsia syntyy, ja heille pidetään kaste- tai nimijuhlat. Ehkä muutto uuteen kotiin antaa aihetta kutsua ystävät tupareihin.

Minulla on ehdotus:

Käytä tulevia juhlia tehokkaana syynä laittaa viimeinkin kotisi järjestykseen!

(Jos teillä ei ole sopivasti ketään valmistumassa tai vauvoja syntymässä, voit tietenkin pitää ihan vapaamuotoiset juhlat, illanistujaiset, vaatevaihtajaiset, leipojaiset tai mitä ikinä haluat. Pääasia on viettää mukavia hetkiä läheisten kanssa!)

Lähetä asianosaisille kirjalliset kutsut, niin sitoudut määraikaasi. Sinulla on silloin selkeä päivä, jolloin kaiken pitää olla valmista, etkä pysty lipsumaan siitä ilman selittelyä. Ha!

Olet ehkä aikaisemmin toiminut niin, että viikkoa tai päivää ennen määräaikaa on hätäisesti tungettu kaikki mahdollinen sopivaan ja sopimattomaan paikkaan. Nyt sinulla on mahdollisuus tehdä asiat rauhassa ja kunnolla niin, että syntyy todellakin muutosta vanhaan. Voit mitata muutoksen suuruutta vaikka pölystä pyyhittyjen hyllyjen määrällä, kaappien ja varastojen läpikäymisessä täyttyneiden jäte- ja kierrätyssäkkien määrällä, tyhjentyneiden säilytyskorien määrällä.

Ehdit saada vielä tehtyä vaikka mitä ennen kesän alkua, jos aloitat nyt. Viikon päästä on viikko vähemmän aikaa. Jos tarvitset apua, täällä ollaan!


Jos tykkäsit tästä, jaa blogikirjoitus myös ystävillesi!

2 kommenttia :

  1. Juuri näin! Meillä lakkijuhlat tulossa ja oikeastaan jo viime keväästä lähtien on pikkuhiljaa poistettu yhtä ja toista kamaa nurkista, ei siis vain siirretty paikasta toiseen. Saapas nähdä missä vaiheessa sen tuloksen oikein kunnolla näkee. Asumme siis maalaistalossa ja siivottavaa on oikeastaan kahden talon verran. Poika, joka on jo isäntänä asuu paritalon toisessa osassa ja koska on akaton mies, yleisön pyynnöstä huolimatta perusteellisemmat siivot käyn kuitenkin tekemässä. Silloin nuorena lähes 30 v. sitten, kun rakennettiin ja remontoitiin, ajatus oli, että kyllä varastotilaa pitää olla... Äitinikin, joka ei millään muotoa itse ole mikään hamsteri, sanoi, että ei varastotilaa ole koskaan liikaa. No on sitä! Kyllä jos nyt saisi aloittaa puhtaalta pöydältä, niin kaiken tekisi paljon pienemmästi. Noihin kaappeihin ja varastoihin on sitten vuosien mittaan saanut sullottua kaikenmaailman kamat. Niitä olen nyt sitten yrittänyt selvittää, mutta on se niin kauhean hidasta. Ainakin tällä luonnolla. Sinänsä tavarasta luopuminen ei ole minulle vaikeaa, mutta roskiin en pysty noin vain laittamaan mitään, mikä on kuitenkin vielä käyttökelpoista. Olen enimmäkseen lahjoittanut hyväntekeväisyyteen, mutta en sinnekkään osaa viedä noin vain, vaan pesen ja putsaan kaiken ensin hyvin. Ja korjaan, jos sellaiseen on tarvetta. Siksi ei oikein etene, vaikka kuinka on ollut ajoissa asialla.
    T: Farmarin rouva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tuo on niin totta mitä kirjoitit, "ei varastotilaa ole koskaan liikaa. No on sitä"! Tila jotenkin vain täyttyy aina, ehkä se on jokin luonnonlaki.

      On ihanaa että putsaat ja korjaat kierrätysvaatteet ja -tavarat, silloin ne varmasti menevätkin kiertoon ja käyttöön! Kohtuullisuuden rajoissa tietty pitää toimia, ettei liika huolellisuus sitten estä kokonaan varastojen tyhjennystä. Kierrätyskeskuksesta kannattaa kysyä jos hekin siellä putsailevat ja korjailevat, niin ettei tee sitä itse turhaan.

      Poista

Kerro omista ajatuksistasi ja kokemuksistasi!